Hotelowe gwiazdki dla opornych

Z liczbą gwiazdek oraz odpowiadającym im standardzie obsługi niejedna osoba ma problem, szczególnie jeśli dużo podróżuje po innych krajach. Wbrew pozorom bowiem międzynarodowe standardy w zakresie przyznawania klas hotelom są jeszcze w powijakach i dopiero co zaczęto podejmować nieśmiałe próby stworzenia takiej klasyfikacji. W wielu krajach do teraz obowiązują bardziej lub mniej odbiegające klasyfikacje od naszych norm.

W Polsce jednolite standardy w tym zakresie istnieją od 1997 r. Od tego czasu obowiązującą klasyfikacją stały się gwiazdki w liczbie od jednej do pięciu – im ich więcej, tym większy standard danego hotelu.

W hotelach jednogwiazdkowych największą, atrakcją jakiej możemy się spodziewać jest całodobowy dostęp do ciepłej wody oraz mały ręcznik i zmiana pościeli co 3 dni lub na życzenie. Standardy takie jak telefon (w jednogwiazdkowych hotelach tylko na recepcji) można sobie w erze telefonów komórkowych właściwie podarować.

Standardem nieco bardziej „na czasie” jest dostęp do internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach, oferowany gościom hoteli dwugwiazdkowych. Dodatkowym obowiązkowym elementem wyposażenia obowiązkowego w takich hotelach jest radioodbiornik (również często dostępny w telefonach komórkowych).

Począwszy od trzech gwiazdek można zacząć mówić o wysokim standardzie wyposażenia i obsługi. W każdym pokoju, który zamykany jest na kartę, znajduje się telefon i telewizor, a także zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia, ręcznik kąpielowy oraz butelkowana woda.

Czwartą gwiazdkę otrzymują hotele z bardzo wysokiej półki – klimatyzowane, z gwarantowanym miejscem postojowym na strzeżonym parkingu lub w garażu. W takich hotelach można również bez problemu nabyć prasę codzienną, kwiaty. W pokoju znajdziemy dodatkowo suszarkę, a obsługa zmienia pościel każdego dnia.

Piąta gwiazdka przyznawana jest tym najbardziej luksusowym hotelom, umiejscowionych zazwyczaj przy centrach biznesowych, z salami konferencyjnymi i innymi udogodnieniami takimi jak baseny czy spa. Jeśli chodzi o dodatkowe wyposażenie w każdym pokoju hotelu pięciogwiazdkowego znajdziemy dodatkowo sejfy i wagę łazienkową.

Kategorie hotelowe w Polsce przyznawane są na mocy decyzji administracyjnej właściwego miejscowo marszałka województwa. Kontrolę nad przestrzeganiem odpowiednich warunków marszałek powierza powołanej przez siebie komisji złożonej z ekspertów w zakresie hotelarstwa.