Materac w łóżku

Tak jak już wspomniano przy innej okazji normy określają jedynie minimalne wymiary łóżek (dla przypomnienia 90×200 cm dla łóżek jednoosobowych oraz oraz 140×200 cm w przypadku łóżek dwuosobowych). Podobnie jak żadne normy nie regulują odległości pomiędzy łóżkami w pokoju, tak też nie ma żadnych unormowań, które zagwarantowałyby jakość, stan i inne istotne cechy materaca – a nie da się ukryć, że to właśnie od materaca przede wszystkim zależy jakość snu, a przez to ocena całego łóżka.

Poza szerokością i długością na komfort spania ma wpływ w szczególności wysokość materaca. Jest standardową praktyką zamawianie do hotelu materacy nieco wyższych niż do zwykłych mieszkań. Z jednej strony takie rozwiązanie jest wygodniejsze dla lokatorów pokoju hotelowego, z drugiej zaś zapewnia większą trwałość i ostatecznie odłoży w czasie nieunikniony moment, w którym materac ostatecznie odkształci się tak, że przestanie powracać do swojej wyjściowej formy.

Oczywiście nieco inaczej wygląda sprawa z łóżkami kontynentalnymi, które de facto potrzebują dwóch materacy. O ile dolny materac zazwyczaj jest wtedy stosunkowo wysoki, to górny zazwyczaj jest już dużo cieńszy – zastosowanie długich sprężyn w dolnym materacu pozwala na ich całkowite pominięcie w materacu wierzchnim, a przez to na zmniejszenie jego grubości (a więc i jego kosztu). Z drugiej strony in plus tylko będzie zastosowanie sprężyn również w górnym materacu.

Gdy właściciel hotelu zastanawia się nad wyborem materaca, zostaje postawiony przed trudnym wyborem – „czy zaoszczędzić na wygodzie klienta, czy raczej zapewnić mu większy komfort spania?”. Trudno, żeby inwestycja w materac spłaciła się w widoczny sposób, ciężko też potrącać z jej powodu większą opłatę. Z drugiej strony nie można wykluczyć, że klient, który będzie zadowolony z komfortu spania w hotelu przyjedzie też do niego przy następnej okazji albo poleci go komuś znajomemu.